Felgi aluminiowe powoli stają się standardem. Trudno się temu dziwić, ponieważ bardzo korzystnie wpływają na wygląd auta, prezentując się świetnie zarówno z niskoprofilowymi oponami na BMW M3, jak i na leciwej Toyocie. Niestety eksploatacja auta z alufelgami przy kiepskim stanie nawierzchni wiąże się z dużym ryzykiem różnych uszkodzeń. Wrogami felg są zbyt wysokie krawężniki, źle osadzone studzienki kanalizacyjne, przejazdy kolejowe z wykruszonymi płytami betonowymi czy wreszcie wszechobecne dziury w jezdniach. Trudno byłoby znaleźć kierowcę, który wcześniej czy później nie stanie przed koniecznością naprawy rantów felg aluminiowych lub rozmaitych ubytków i uszkodzeń. Zanim jednak to nastąpi, warto przyjrzeć się sposobom, jakie pozwalają profesjonalistom na przywrócenie pełnej użyteczności felg.
Uszkodzenia rantów felg aluminiowych
Najczęstsze uszkodzenia rantów felg aluminiowych wiążą się z ich odkształceniem lub powstaniem ubytków. Większość tego rodzaju defektów może być naprawiona dzięki stosowaniu specjalnych metod obróbki aluminium. Warto jednak pamiętać, że to czy felga będzie mogła być zregenerowana, zależy od rozmiarów uszkodzenia. Profesjonalne firmy zajmujące się usuwaniem uszkodzeń zawsze zaczynają swoje działania od dokładnego sprawdzenia stanu felgi i oceny, czy naprawa umożliwi jej bezpieczną eksploatację.
Prostowanie rantów felg
W przypadku, gdy rant felgi jest wygięty, jej naprawa polega na przywróceniu mu dawnej geometrii. Do tego celu wykorzystuje się specjalne urządzenia, które przy pomocy rozpieraków hydraulicznychodkształcają rant w taki sposób, by przywrócić mu dawny kształt. Naprawa nie jest jednak dokonywana „na oko”. Osiągnięcie właściwych wymiarów jest weryfikowane dzięki skomputeryzowanemu systemowi pomiarowemu.
Ubytki występujące na rancie felgi wymagają z kolei uzupełnienia brakującego fragmentu oraz późniejszego nadania całości właściwego kształtu. W tym celu w miejscu ubytku wykonuje się tzw. napawanie. Przy pomocy urządzenia przeznaczonego do spawania aluminium, zwykle spawarki pracującej metodą TIG, w odpowiednim miejscu nanosi się warstwę metalu. Dzięki temu, że łuk elektryczny rozgrzewa spawany metal, materiał felgi łączy się z podawanym drutem spawalniczym, tworząc jednolitą strukturę. Trzeba wspomnieć, że fachowe spawanie aluminium nie jest proste i wymaga dużych umiejętności.
Ostatnim etapem naprawy felgi jest przywrócenie jej właściwego kształtu. Po tej operacji rant odzyskuje właściwą geometrię i można mieć pewność, że będzie utrzymywał oponę we właściwym miejscu.
Po operacjach związanych z przywróceniem geometrii rantu często wykonuje się jeszcze zabiegi związane z renowacją powierzchni i zabezpieczeniem jej przed wpływem warunków zewnętrznych.