Felgi aluminiowe to element, który podkreśla atrakcyjny wygląd auta, a także poprawia jego właściwości jezdne, umożliwiając lepsze chłodzenie tarcz hamulcowych. Montaż felg wykonanych z aluminium jest już właściwie standardem w autach z nieco wyższej półki. Duża popularność alufelg wiąże się jednak z tym, że coraz więcej osób ma problemy z ich eksploatacją. Przyczyną kłopotów nie są jednak same felgi, a niezbyt dobry stan nawierzchni naszych dróg. Wyrwy w asfalcie, źle osadzone studzienki czy błędy w instalacji progów zwalniających sprawiają, że felgi dość często ulegają uszkodzeniom i odkształceniom. Na szczęście nie musi to oznaczać konieczności zakupu nowych, w wielu przypadkach lepszym rozwiązaniem jest profesjonalne prostowanie felg aluminiowych. Zobaczmy, dlaczego warto skorzystać z takiej możliwości i w jaki sposób felgom przywraca się dawną użyteczność.
Dlaczego nie należy jeździć na pogiętych felgach?
Jazda na pogiętych felgach jest nieprzyjemna i niebezpieczna. Skrzywienia obręczy sprawiają, że w większości aut odczujemy na kierownicy wyraźne wibracje. Przekłada się to na szybsze zużycie opon i elementów zawieszenia, a także wpływa na pogorszenie efektów pracy systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Odkształcone felgi nie zapewniają optymalnego styku powierzchni opony z nawierzchnią drogi. Wydłuża to drogę hamowania, a także przekłada się na stabilność toru jazdy. Nierówna felga może być przyczyną tego, że auto – zwłaszcza przy większej prędkości – wypadnie z drogi. Nienaprawiane uszkodzenia wpływają również na dalsze pogarszanie się stanu alufelg.
Jak prostuje się felgi?
Prostowanie felg aluminiowych można przeprowadzić w wyspecjalizowanej w takich naprawach firmie. Polega ono na przywróceniu właściwej geometrii wszystkich powierzchni, a zwykle jest też łączone z prostowaniem rantów, czyszczeniem powierzchni i ponownym lakierowaniem.
Felgi są prostowane dzięki naciskowi mechanicznemu działającemu w wybranych miejscach ze starannie dobraną siłą. Pierwszym etapem prac jest zweryfikowanie stanu felg i sprawdzenie, w których miejscach powierzchnia jest wgięta lub nierówna. Felgę, która ma zostać wyprostowana, umieszcza się w specjalnym urządzeniu. Po zaznaczeniu miejsc uszkodzeń przy pomocy siłowników hydraulicznych i podkładek o dobranym do uszkodzenia profilu feldze jest przywracany pierwotny kształt. Działająca siła jest na tyle duża, że metal osiąga granicę plastyczności i ulega trwałemu odkształceniu. Każda nierówność musi być usunięta oddzielnie. Metoda ta może być również stosowana do naprawy wgnieceń rantu felgi.